FOLLOWERS

Monday, September 20, 2010

Indonesia!

Cerita aku bermula pada hari rabu lepas...abah saya merupakan orang dari seberang. bukan pendatang asing taw.tapi penduduk tetap yang sah datang ke Malaysia.Now beliau dah jadi warganegara malaysia.my father orang riau, dia na balik sana,dah 2tahun da x balik.so dia offer kt anak anak nya siapa nak ikot pergi ke sana.sapa tanak pergi kn.mesti la nak.sebab dari kecik xpena jumpa nenek or sedara mara kt sana.haha. last2 kami tiga beradik je dapat pergi.adik saya lagi 2 org xdapat pergi sebab xbesar lagi.so tinggal la ngn mak. mak pulak xdapat pergi sebab kerja.so mak kirim salam n kirim kuih raya je kt sana.hehe.jahat kan kami. tanpa segan silu, abah bank in duit suruh buat passport.masa tu abah keje lagi.xdapat na teman.jadi saya n adik je yang buat.akak pula dah ada passport sebab dia pernah praktikal di oversea dulu.

Setelah semuanya dah selesai, esoknya kami bertolak dari Kuantan ke Johor Bahru tepat pada pukul 12 tengah malam.sedar2 je da smpai.tengok jam da pukul 5.30 pagi. and abah trus cari teksi ke stulang laut dan kami mengekori dari belakang dengan keletihan.hehe.sampai je kat jeti, abah trus beli tket dan kami terpaksa menunggu hampir 4 jam kerana tket kami akan laku pada pukul 9.30 pagi. Pejam celik da pukul 9 pagi. abah dah suruh berangkat ke jeti tersebut. tepat je jam 9.30 pagi kami bertolak dari stulang laut trus ke tanjung pinang iaitu salah sebuah daerah di riau dan mengambil masa 5 jam. lama kn?haaa....mula mula seronok la naik feri pastu mula la duk diam2 dalam tu sebab da mabuk laut dan tertido.haha.

Setibanya kami di sana, kami telah di temukan dengan sepupu abah.beliau tunggu kami di sana. beliau dah belikan tiket untuk kami. saya ingat dah smpai tempat yg di tuju. rupanya masih jauh lagi. dari tanjung pinang ke pancur. dengan menaiki speed boat kami hanya mengambil masa 3jam untuk ke sana. tiba di sana, pak itam yang merupakan sepupu abah,menyambut kedatangan kami dengan baik. beliau baik sangat. beliau bawak kami ke rumah beliau dan menemukan kami dan mak long, iaitu kakak abah yang sulung. kemudian kami terus kan lagi ke destinasi yg di tuju iaitu pasir lulun yg merupakan kampung abah.dan hanya mengambil masa 5 minit je untuk sampai.

Dengan menaiki bot laju kepunyaan pak itam, dengan pantas kami sampai di sana. setibanya di sana, kami di sambut meriah. beras pulut kuning di baling kepada kami tanda selamat. seronok dan terharu..pastu bersalaman dengan sedara mara dan bergerak slow ke rumah nenek. kami berehat, lepak, makan, tido di sana. hari hari makan seafood! haha. best sangat! perkampungannya cam movie duyung gitu. esoknya kami bangun awal, dan terus ke pekan gunung daik, na beraya rumah kawan2 abah n sedara abah. dengan menaiki Toyota Kijang(Unser),terus ke muzium untuk tengok sejarah pekan tersebut. korang mesti pernah dengar kn pantun 4 kerat iaitu pulau pandan jauh ke tengah, gunung daik bercabang tiga,hancur badan di kandung tanah, budi yang daik di kenang jua. memang betul,gunung daik itu wujud.tapi barcabang 2 je,sebab lagi 1 patah. abah saya la cakap.hee..abah cakap kat gunung tu dulu ada org bunian,sebab dulu penduduk kat situ selalu meminjam pinggan mangkuk emas untuk kenduri kahwin.pastu senduk emas telah dicuri.sampai sekarang xjumpa senduk tu.menarik kn story nya.hehe!dari pagi sampai ke petang kami berjalan di sana.asyik makan kuih raya je,tapi badan x naik naik gak.hee.balik je terus tido sebab keletihan.

esok pagi dalam pukul 6.30 pagi kami dah bersiap untuk pulang ke tanah air.kami bersalam salaman dengan sedara mara then abah menghantar kami sampai ke tanjung pinang je sebab abah nak stay lg seminggu.rindu kan.Thanks kepada abah sebab bawak kami ke sana walopun sejekap je.tapi kami rasa lama.kami sampai kuantan pada pukul 4pagi.ini la holiday yang paling best! kalo bole nak pegi lagi. seronok beronok ronok :)



pintu ke feri.bosan!


berebut nak duit :)


ana n alya muzakir



like father like son!



ana, alya, afiq :)


seronok! :)


dari kanan: pak itam,abah n ana.



muzium lingga kat gunung daik.



pasir panjang.



pasir panjang.





gunung daik.



kijang!



dapat semua siaran seluruh dunia :)



simcard simpati.


pening bank



sunset.


dats me!


p/s : semua pic pakai camera phone je :)

5 comments:

  1. haaa.....
    cantik22....
    kalo aku na g lg..
    aku ajak semua ok :)

    ReplyDelete
  2. wow best nye blog u bloh i jd ur follower i new blogger ni!!!!!sila beri tunjuk ajar ye!!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...